A 2311/1988 számú pályázat a Jak-11 és az L-200 D Morava repülőgépek restaurálása
Az NKA Múzeumi Szakmai Kollégiumához 2011-ben benyújtott és megnyert pályázat kiírásának megfelelően (altéma kódszáma: 2311) 2012 folyamán a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely tulajdonát képező Jak-11 és L-200 D Morava repülőgépek (Leltári szám: 1998.21.1, 2005.3.1) restaurálását elvégezte.
A restauráláshoz szükséges segédanyagok (tisztítószerek, rozsda eltávolító szerek és eszközök, szerelési anyagok és eszközök stb.) és anyagok (festékek és festési eszközök, csúszásgátló gumi ) beszerzése megtörtént.
A HM HIM Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely tulajdonát képező két darab repülőgépről a restaurálásukat megelőzően, közben, majd azt követően a folyamatokról fotókat készítettünk.
1. Jakovlev Jak-11 „Ölyv” gyakorló vadászrepülőgép
(gyártási száma: 171119, oldalszáma: 19, gyártási hely és idő: Csehszlovákia 1955. Leltári szám: 1998.21.1)
A restaurálás főbb lépései:
Állapotleírás:
A repülőgépet korábban állványra szerelve állították ki, melynek elemeit a géphez hegesztették. A külső borítás több helyen sérült, szakadt. A rádióantennák, a Pitot cső töröttek illetve hiányoznak. A fülkéből berendezések és a műszerek hiányoznak.
Végrehajtott munkák:
- A munka kezdetekor tanulmányoztuk az eredeti fotókat és a géprajzokat. Ezek segítségével döntöttünk a végrehajtandó munkákról és a gép külső festéséről.
- Először összeszereltük a törzset és a sárkányt, kinyitottuk a futókat és eltávolítottuk a korábban felszerelt rögzítő elemeket, valamint azok nyomait a szárnyról és a futószárakról. A szárnyon vágott nyílásokat a sérüléses javítás technológiának megfelelően befoltoztuk. A futókat átfestettük, a fékcsöveket újra bőröztük, a gumikat leápoltuk. A sérült vásznazásokat újra vásznaztuk illetve javítottuk. A magassági és oldalkormány vezérlés hiányzó bowdenjeit pótoltuk, bekötöttük. A csűrő kormányt bekötöttük, a korábbi rögzítő elemeket eltávolítottuk, a sérüléseket kijavítottuk. A helyzetjelző lámpákat pótoltuk. A szerelő nyílások gyorszárjait kijavítottuk, a borító lemezeket szükség szerint javítottuk, kiegyengettük a horpadásokat.
- A fülketetőket leszereltük, a plexiket részben cseréltük részben políroztuk. A nem korabeli csavarokat kicseréltük. A vészledobó rendszert kijavítottuk. A műszerfalakból hiányzó műszereket, ás egyéb berendezéseket nagyrészt pótoltuk, a célzó készüléket beépítettük. (A teljes pótlás autentikus műszerek, berendezések hiánya miatt nem valósulhatott meg.) Az üléseket kiszereltük, üléstámlákat felújítottuk. a rádió tér berendezéseit felújítottuk, a törött antennát kijavítottuk.
- A légcsavart leszereltük a görbülést kiegyengettük, újrafestettük. A hiányzó Pitot csövet pótoltuk, a tartó rudat eredeti méretben elkészítettük és az egészet felszereltük. A törzs alatti URH antennát –mivel nem volt meg – elkészítettük, felszereltük. A fényszóró plexi burkolatát újra cseréltük. A hiányzó „futó kint” jelzőket legyártottuk felszereltük. A motor hűtés szabályzó lemezeiről a festéket eltávolítottuk. (Eredetileg fém tiszta volt.)
- A sérült és javított felületeket újra festettük, a jelzéseket felújítottuk a gép többi részét felpolíroztuk.
2. L-200 D Morava többcélú repülőgép,
(gyártási száma: 171128, oldalszáma: R-05, gyártva: Csehszlovákia 1962, Leltári szám: 2005.3.1.)
A restaurálás főbb lépései:
Állapotleírás: korábban a festés 80%-át eltávolították. A vas és acél alkatrészek, a csavarfejek korrodáltak, több alkatrész hiányzik. Tömítések elöregedtek, a gép több helyen beázik. Navigációs lámpák burái hiányzanak, farok helyzetjelző lámpa hiányzik. A külső felület erősen szennyezett.
Végrehajtott munkák:
- Eredeti festés minta kutatása: A gépnek négy-öt különböző festésmintáját találtuk meg, mert a javítások során mindig újrafestették. Végül az utolsó, talán leglátványosabb változatot, választottuk. A kiválasztáshoz hozzájárult az a tény is, hogy erről a változatról találtuk a legtöbb fotót, ezek között voltak közöttük színesek is. A fotók elemzésével meghatároztuk a színeket a díszítések formáját, méretét a jelzések, feliratok méretét. A festékeket megrendeltük, sablonokat elkészítettük.
- Festés előkészítés: Eltávolítottuk a maradék régi festéket a gép teljes felületéről. A korrodált alkatrészeket megtisztítottuk, csavarokat kicseréltük illetve megtisztítottuk, ekkor hajtottuk végre a nem korhű csavarok cseréjét is. A megtisztított felületeket korrózió gátló alapozóval befestettük. A hiányzó fémszerelő nyílás fedeleket elkészítettük és felszereltük. Új statikus kisütőket készítettünk a régiek pótlására és felszereltük. Ablakok tömítéseit javító pasztával javítottuk. A belső ablakkereteket leszereltük, a több réteg festéket eltávolítottuk, az eredeti színnel átfestettük. A kormányokat átfestettük. A futószárakat megtisztítottuk, az eredeti színű festékkel átfestettük. A kerekeket leszereltük, a felniket megtisztítottuk és átfestettük, a gumikat átfestettük. A futó bakokat megtisztítottuk, átfestettük. A gumitaposó burkolatot kiszabtuk és felragasztottuk. A gumitaposó fém rögzítőit az egyetlen megmaradtat mintának használva, elkészítettük és felszereltük. A gép teljes felületét többször lemostuk, finom csiszolóvászonnal átcsiszoltuk, mézes törlő kendővel portalanítottuk. Szerelő nyílásokat vászonfolttal leragasztottuk. A nem festendő felületeket letakartuk fóliával.
- Festés végrehajtása: az egész felületet átfestettük alumíniumra való alapozóval egy rétegben, a nagyobb igénybevételnek kitett helyeken két rétegben. Száradás után a fehér alapszín festése történt meg két rétegben. Ezt követően, a megfelelő maszkolás után, a világoskék szín került felfestésre. Ezt a fülke előtt lévő fekete tükröződést gátló felület felfestése követte. Újabb maszkolás után a sötétkék szín került a helyére. Végül a felségjelek, a feliratok és a lajstromjelek kerültek felfestésre.
- Összeszerelés: A légcsavarok fel lettek polírozva, hátsó felületük feketére festve a légcsavarvégek pedig sárgára. A leszerelt felújított alkatrészeket visszaszereltük. A huzal antennát Bowden huzalból elkészítettük és felszereltük. A fénytechnikai burákat felszereltük.
A restaurálási munkákat Nagy András nyugállományú mérnök alezredes szakmai vezetésével a Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely karbantartó csoportja hajtotta végre: Lente Zoltán százados, Magó Károly zászlós, Benes Sándor főtörzsőrmester, Hrabovszki András főtörzsőrmester, Fejes Mihály közalkalmazott. A repülőgépeket az eredeti kiállítási helyükről nem mozdítottuk el, így a restaurálási folyamatok a látogatók számára megtekinthetőek voltak. A két repülőgép az állandó kiállítás részét képezi.
Dr. Süli Attila százados – Nagy András ny. mk. alezredes – Lente Zoltán mk. százados