Az amerikai Defense POW/MIA Accounting Agency (DPAA, Védelmi Minisztérium Hadifoglyok és Harcban Eltűntek Nyilvántartó Ügynöksége) hattagú kutatócsoportja 2019. augusztus 2-a és 16-a között a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeummal együttműködésben végzett alap- és terepkutatásokat Magyarországon. A DPAA feladata a II. világháborúban, a koreai háborúban, a vietnámi háborúban, valamint az iraki és más konfliktusokban eltűnt és hősi halált halt amerikai katonák földi maradványainak a megkeresése. Ennek megfelelően az ügynökség Észak- és Dél-Amerikában, Európában, Afrikában, a Közel-Keleten és a Távol-Keleten folyamatosan végez kutatásokat. Érdemes megjegyeznünk, hogy a szervezet több mint 82 ezer hadifogságban elhunyt vagy harcban eltűnt katonát tart nyilván az internetes honlapján.
A 2019. évi magyarországi munkálatok célja a Kóny / Bágyogszovát(?) (Győr-Moson-Sopron megye) térségében 1944. április 23-án lezuhant B-24 LIBERATOR és az 1945. március 12-én Gordisánál (Baranya megye) lezuhant B-24 LIBERATOR bombázó repülőgép földet érési / becsapódási helyének a lokalizálása volt. Első lépésként a kutatás szakmai előkészítéseként a HM HIM felvette a kapcsolatot a területileg érintett földingatlanok tulajdonosaival és a megyei kormányhivatalok régész felügyelőivel, majd ezt követően a terepkutatások augusztus 5-én, Kóny térségében indulhattak meg. Alapvető nehézséget jelentett, hogy a rendelkezésre álló írásos dokumentumok alapján több amerikai bombázó is lezuhant Kóny és a Kónyhoz közeli Bágyogszovát térségében 1944-ben. A történeti emlékezet egy 1944 májusában(?) földet ért gép emlékét őrizte meg a Kóny délkeleti külterületéhez tartozó, „Kiss tag” mezőgazdasági földjeire vonatkozóan. Egy másik, vélhetően 1944. június 26-án lezuhant amerikai repülőgéphez tartozó alumínium roncsdarabok és amerikai egyenruhagomb alkotta leletegyüttes ismert még Kóny északi térségéből az M85 elkerülő autóút építéséhez kapcsolódó 2015. évi régészeti munkálatoknak köszönhetően. A helyszíni adatgyűjtés és a levéltári kutatásoknak köszönhetően jelentős mértékben sikerült lehatárolni az 1944 áprilisában lezuhant amerikai gép lehetséges födet érési helyét, a keresett gép maradványainak a biztos lokalizálása azonban még további terepbejárásokat igényel. Az augusztus 13-án, Gordisánál kezdetét vevő fémkereső műszeres terepbejárásokhoz értékes segítséget nyújtott a Magyar Roncskutató Egyesület adatszolgáltatása. A terepbejárások során sikerült az 1945. március 12-én lezuhant amerikai repülőgéphez tartozó több leletre (plexiüveg töredéke, villáskulcs, festett alumínium roncsdarab) bukkanni a roncskutató egyesület által jelzett, a község külterületéhez tartozó, mezőgazdasági művelés alatt álló helyszínen.
A második világháborús repülőgépek roncsdarabjai a jelenleg hatályos jogi szabályzás szerint a hadtörténeti örökség részeként a kulturális örökség elemeit képezik ma Magyarországon. Általánosságban elmondható, hogy a világháborús repülőgéproncs-lelőhelyeket a fokozott veszélyeztetettség jellemzi az engedély nélküli fémkereső műszeres relikviagyűjtés miatt. Ezen a ponton fontos hangsúlyozni, hogy egy világháborús roncslelőhely katonai temetési hely is lehet egyben.
Fotó: Alumínium roncsdarab festékmaradvánnyal
Fotó: A 2019. évi kutatási terület