menu in

Téli hadjárat: III. rész – az eszéki-híd

Az átkelőhely nem csak a 16–17. században bírt stratégiai jelentőséggel. Már a Római Birodalom Pannonia provinciájának kereskedelmében is fontos szerepet töltött be: Eszék római kori elődjénél, Mursánál Traianus császár uralkodása alatt kőhíd épült a Dráván, amely azonban a birodalom bukása után elpusztult. A híd nem épült újjá, a középkorban „csupán” révközlekedés zajlott. 

Az oszmán hódítás idején változott meg a helyzet. Nagy Szülejmán 1526-os hadjárata alatt a felvonulás idején építtetett hajóhidat, amit aztán a sereg átkelése után leromboltatott, a visszaúton pedig újjá építtette. Hasonlóan jártak el a felvonuló oszmán csapatok 1529-ben, 1531-ben, 1541-ben illetve 1543-ban. Az 1566-os Szigetvárat célzó művelet idején már komolyabb, állandó fahíd épült, aminek az északi hídfője (Dárdánál) a 15 éves háború alatt egészült ki egy palánkvárral. 

Evlia Cselebi, oszmán utazó és történetíró (aki a hadjáratot megelőző években hivatali útjai alkalmával alaposan bejárta a magyarországi hadszínteret), valószínűleg az ilyen módon megerősített és őrzött hídfőkre gondolt, amikor azt írta: „A híd mindkét oldalán erős kapu van.” Nem az övé az egyetlen, de az ő leírása szolgáltatja a legtöbb információt az építményről. Ez alapján egy két szakaszból álló híd képe rajzolódik ki. Az első szakasz mintegy 6 km hosszan Eszék és Dárda között a mocsár fölött húzódó építmény, és éppen az ingovány miatt „minden oldalról olyan vastag tölgyfa-gerendákat vertek bele, hogy két ember tudná csak azokkal átkerülni.” Emellett meglehetősen széles: „E hídon, ha két kocsi szemközt jön, a gyaloglók a szélére mennek, s a kocsik egymás mellett kényelmesen átvonulnak.” Az átkelő második szakasza egy 40 hajóból álló hajóhíd, ami „160 lépés hosszan húzódik” a folyó medre felett. 

Az eszéki hídról, illetve építésének körülményeiről több más európai forrásból is derülnek ki információk. Hogy mennyire fontos volt például az építkezés befejezése, mire a hadjárat megkezdődik, arról Henrik Ottendorf 1663-as (bizonyos elképzelések szerint szóbeszéden alapuló) leírásából értesülünk. Eszerint a munkálatok irányításával egy bizonyos Hamza béget bíztak meg, aki eleinte nehezen boldogult. Mikor ezt a Porta felé jelentette „Szolimán selyemkendőt küldött neki, s ennek a végére aranybetűkkel az volt írva vagy hímezve, hogy mégegyszer komolyan megparancsolja neki, hogy akárhogyan, de hidat építsen a Dráván, és az készen álljon az ő megérkezéséig, mert különben ezzel a kendővel fojtatja meg.”

Az átkelő 1664 eleji felgyújtása bár hatalmas sikernek mondható, még ugyanazon év tavaszán újjáépült, és az oszmán csapatok a következő majd’ 20 évben továbbra is használták. Az újjáépítés során a híd eredeti (Cselebi által leírt) méreteit nyerhette vissza, ugyanis egy itáliai hadifogoly, bizonyos Luigi Fernando Marsigli 1683-as beszámolója szerint „...két, egymással szembetartó nagy szekér s még egy ember is kényelmesen elfér rajta.” 

Ifj. Cornelius van Dalen - Zrínyi Miklós (1663-64)


 

Zrínyi Miklós és Zrínyi Péter az eszéki híd felégetését ábrázoló rézmetszeten

(A forrásrészleteket lásd bővebben: Pánya István: Az eszéki Dráva-híd. Várak, kastélyok, templomok évkönyv, 2018.) 


 

Parancsnokság Jogi és Igazgatási Osztály Törzsosztály Személyügyi Iroda Hadtörténeti Múzeum Tárgyi Gyűjteményi Osztály Dokumentációs Osztály Múzeumpedagógiai Részleg Hadirégészeti Részleg Kiállítás Üzemeltető Részleg Hadtörténeti Kutató Intézet Hadtörténeti Kutató Osztály Szerkesztőség Hadtörténelmi Levéltár és Térképtár Bécsi Kirendeltség Hadtörténelmi Levéltár Hadtörténeti Térképtár Hadtörténeti Könyvtár Hadisírgondozó és Hőskultusz Igazgatóság Belföldi Hadisírgondozó Osztály Külföldi Hadisírgondozó Osztály Kutató és Ügyfélszolgálati Osztály Üzemeltetési Részleg Gazdasági Igazgatóság Logisztikai Osztály Pénzügyi Részleg Központi Irattár Nyilvántartó Osztály Irattári Osztály Igazolási és Ügyfélszolgálati Osztály