menu in

Az 1970-es évek elején válaszul az aktuálisan rendszerben álló, vagy éppen fejlesztés alatt álló nyugati típusokra (Panavia Tornado, F-14, F-15, F-16), a Szovjetuniónak is szüksége volt egy modern vadászrepülőgépre. A cél egyúttal a szovjet légierő vadászrepülőgépeinek gerincét adó MiG-21 típus leváltása is volt. A hangsúlyt a manőverezőképességre és a megfelelő tolóerő/tömeg arányra helyezve végül egy kéthajtóműves, két függőleges vezérsíkkal rendelkező, együléses vadászrepülőgép született meg a Mikojan tervezőiroda asztalán.

Az első MiG-29-es (NATO kódnevén: Fulcrum) prototípus hosszas tervezés, áttervezés és a felmerülő nem kevés probléma korrigálása után 1976-ban készült el, majd a különböző tesztelések után a 20 példányos nullszériát 1983-tól valódi sorozatgyártás váltotta fel, ekkortól állt rendszerbe a szovjet légierőben. Számos változata készült, többek között haditengerészeti, repülőgép-hordozóra tervezett is, ez azonban csak két prototípusig jutott. Fegyverzetét egy 30 mm-es gépágyú, illetve a szárnyak alatt elhelyezett pilonokon változatos rakéta- és bombafegyverzet alkotta. Harci alkalmazására is sor került a 20. század végén, illetve a 2000-es években több helyi konfliktusban az iraki-iráni háborútól kezdve a Szovjetunió afganisztáni háborúján és szórványos izraeli-szíriai összecsapásokon keresztül a NATO szerbiai bombázóhadjáratáig és az etióp-eritreai háborúig, légigyőzelmeket aratva és veszteségeket is elszenvedve. Napjainkban különböző alap- illetve továbbfejlesztett változatai még számos ország légierejében hadrendben állnak.

A Magyar Légierő a szovjet államadósság felének törlesztése fejében, 1993-ban kapott 28 darab (22 db együléses B, 6 db kétüléses, kiképző UB változat) MiG-29-est, amelyeket a Kecskeméten szolgáló MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőezred Puma és Dongó századai kaptak meg. A rendszerbeállítás után ezek a gépek látták el a magyar légtér védelmét 2010. január 1-jei leváltásukig. A magyar MiG-29-esek számos nemzetközi elismerést vívtak ki az ezredforduló környékén: Vári Gyula, Kovács Péter és Szabó Zoltán repülőtisztek látványos repülőprogramjával a típus a világ egyik legnagyobb légiparádéján, a Royal International Air Tatoo-n 1998-2001 között, illetve 2003-ban is első helyezést szerzett.

A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum gyűjteményébe ugyancsak tartozik egy MiG-29-es vadászrepülőgép, amely a szolnoki RepTárban található kiállítva.

Műszaki adatok:

Hosszúság: 17,32 m

Fesztáv: 11,36 m

Magasság: 4,73 m

Tankolható üzemanyag: 4300 kg

Maximális fegyverterhelés: 3000 kg

Maximális szállítótömeg: 1772 kg

Hajtómű: 2 db Klimov/Szarkiszov RD-33

Hajtómű teljesítménye: 83 kN

Maximális sebesség: 2400 km/h

Szolgálati magassági határ: 18 000 m

Szolgálati hatósugár: utazómagasságban: 1500 km, földközelben: 700 km

Személyzet: 1 fő

Parancsnokság Jogi és Igazgatási Osztály Törzsosztály Személyügyi Iroda Hadtörténeti Múzeum Tárgyi Gyűjteményi Osztály Dokumentációs Osztály Múzeumpedagógiai Részleg Hadirégészeti Részleg Kiállítás Üzemeltető Részleg Hadtörténeti Kutató Intézet Hadtörténeti Kutató Osztály Szerkesztőség Hadtörténelmi Levéltár és Térképtár Bécsi Kirendeltség Hadtörténelmi Levéltár Hadtörténeti Térképtár Hadtörténeti Könyvtár Hadisírgondozó és Hőskultusz Igazgatóság Belföldi Hadisírgondozó Osztály Külföldi Hadisírgondozó Osztály Kutató és Ügyfélszolgálati Osztály Üzemeltetési Részleg Gazdasági Igazgatóság Logisztikai Osztály Pénzügyi Részleg Központi Irattár Nyilvántartó Osztály Irattári Osztály Igazolási és Ügyfélszolgálati Osztály