menu in

A szovjet BRDM mintájára tervezett magyar felderítő úszó gépkocsi fejlesztését 1960-ban határozták el, a tervezés 1961-ben indult el a Haditechnikai Intézet tervei alapján. A cél egy olyan gépjármű létrehozása volt, amelynek segítségével ellenséges területen is lehetséges a szembenálló erők és a sugárszennyezettség felderítése. Ennek érdekében egy úszóképes, páncélozott járművet terveztek a D-344 Csepel terepjáró tehergépkocsi bázisán. A D-442 felderítő úszó gépkocsit 1963-ban rendszeresítették. A gyártást a győri Magyar Vagon- és Gépgyár (RÁBA) végezte 1963–1968 között. Összesen 2300 db FUG készült, ebből Csehszlovákiának és Lengyelországnak 1574 darabot szállítottak.

A FUG vegyivédelmi és sugárfelderítő változatai a Csepel Autógyár D-344-es tehergépjárművének alvázára, és négyhengeres motorjára épültek a következő szerkezeti felépítéssel: farmotoros elrendezés, elöl független, hátul merevtengely, külön épített osztómű, speciális úszótest. A páncéllemezek vastagsága különböző volt: 13, 10, 8, 6 és 4 mm. Ezeket az átvételkor „meglőtték”, így az átvételi minősítést minden darabon látni lehetett. A biztonságos fejlesztés érdekében a mellső kerekek egyedi felfüggesztésűek lettek, a hátsók pedig merev tengelyre kerültek. A vízi hajtást a jármű két oldalán, zárt csőben forgó lapátos hajócsavarok adták, ezek a test aljáról szívták fel a vizet és hátul áramoltatták ki, azaz gyakorlatilag vízsugárhajtásról beszélhetünk, amellyel a jármű vízi kormányozhatóságát is meg lehetett oldani az egyik vagy másik vízsugárhajtócső lezárásával. A jármű abroncsaiban a terepviszonyoknak megfelelően lehetett változtatni a nyomást, illetve rendelkezett leereszthető mankókerekekkel is a nehezebb terepviszonyok leküzdésére.

A FUG népszerű harceszköz volt, bár sebességét és alkatrész-ellátottságát gyakran érte kritika. Ugyanígy hiányossága volt, hogy fegyverzetet nem lehetett elhelyezni a jármű felépítményén, jóllehet felmerült egy 68 mm-es, magyar, kísérleti páncéltörő rakéta rendszeresítése, ám ez nem valósult meg. Tervek születtek a fejlesztett FUG II típusra vonatkozóan is a későbbiekben, ám ez a prototípusig sem jutott, végül a tervet törölték.

(Ajánlott irodalom: Hajdú Ferenc – Sárhidai Gyula: A Magyar Királyi Honvéd Haditechnikai Intézettől a HM Technológiai Hivatalig 1920-2005. Budapest, HM Technológiai Hivatal, 2005.)

Technikai adatok:

Tömeg: 6,5 t

Hosszúság: 5,8 m

Szélesség: 2,4 m

Magasság: 2 m

Legnagyobb sebesség szárazföldön: 80 km/h

Legnagyobb sebesség vízen: 9 km/h

Gyártó: RÁBA

Parancsnokság Jogi és Igazgatási Osztály Törzsosztály Személyügyi Iroda Hadtörténeti Múzeum Tárgyi Gyűjteményi Osztály Dokumentációs Osztály Múzeumpedagógiai Részleg Hadirégészeti Részleg Kiállítás Üzemeltető Részleg Hadtörténeti Kutató Intézet Hadtörténeti Kutató Osztály Szerkesztőség Hadtörténelmi Levéltár és Térképtár Bécsi Kirendeltség Hadtörténelmi Levéltár Hadtörténeti Térképtár Hadtörténeti Könyvtár Hadisírgondozó és Hőskultusz Igazgatóság Belföldi Hadisírgondozó Osztály Külföldi Hadisírgondozó Osztály Kutató és Ügyfélszolgálati Osztály Üzemeltetési Részleg Gazdasági Igazgatóság Logisztikai Osztály Pénzügyi Részleg Központi Irattár Nyilvántartó Osztály Irattári Osztály Igazolási és Ügyfélszolgálati Osztály