menu in

BTR–152 az amerikai GMC M2 illetve M3, továbbá a német Hanomag SdKfz 251 sorozat páncélozott féllánctalpas gépkocsijai alapján fejlesztett, első szovjet lövészszállító gépkocsi volt. Tervezését 1949-ben fejezték be a moszkvai ZiSZ-nél, alapját a ZiSZ–151 tehergépkocsi alváza, motorja és teljes felfüggesztése adta. 1950-tól gyártották BTR–152 néven rendszeresítve. Neve páncélozott lövészszállító gépjárművet jelent, jelezve ezzel elsődleges feladatát. Egyéb feladatokra is alkalmazták: mozgó vezetési pontként, önjáró légvédelmi gépágyúként, később sebesültszállítóként, továbbá a lövészcsapatoknál egy raj szállítása mellett aknavetők és páncéltörő ágyúk, tüzérség vontatására. A moszkvai üzem mintegy 15 000 példányt gyártott le, ez a mennyiség mintegy 48 ország haderejében szolgált, beleértve az Egyiptomtól és Szíriától zsákmányolt izraeli gépjárművekig.

A vízhűtéses soros hathengeres benzinüzemű ZiL–123 motor 110 LE-s teljesítménnyel bírt, amely közúton 75 km/h-s legnagyobb sebességet tett lehetővé. Sebességváltója öt előre és egy hátra fokozattal rendelkezett, terepjáráshoz egy fokozatú (felező) terepváltóval volt ellátva. A ZiL–157 alvázak esetében ZiL–137K motorokat alkalmaztak, amelyek teljesítménye csak 107 LE volt és legfeljebb 65 km/h-s sebességet engedett közúton. Üzemanyagtartálya 300 liter befogadására volt alkalmas, amely mennyiséggel 650 km-t tudott megtenni. Számos BTR–152 elöl motorral hajtott csörlődobot, illetve központi légsűrítőt kapott. Előbbit önmentésre, rögtönzött műszaki feladatok ellátására használhatta, míg a légsűrítő az abroncsok sérülése esetén az azokból elszökő levegőt tudta pótolni, illetve terepjáráshoz a talajnak megfelelő keréknyomást lehetett beállítani, közvetlenül a vezetőtérből. A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum gyűjteményében lévő BTR–152K is rendelkezik ezekkel a kiegészítőkkel.

A típus első harci alkalmazása 1956 októberében éppen Magyarországon történt, ahol a bevetett szovjet 12. gépesített dandár, a városi harcokban helytelenül alkalmazott, felülről védtelen gépjárművei jelentős veszteségeket szenvedtek. (A magyarok ekkor valószínűleg egyetlen, eredetileg is megrendelt és leszállított BTR–152-vel rendelkeztek Budapesten.) A Magyar Néphadsereg állományában szolgált BTR–152-k mennyiségéről nem lehet végleges adatokat közölni, általában 160-ra becsülik. A hazai alkalmazása elsősorban oktató feladatokban volt jelentős, rendelkeztünk felülről nyitott lövészszállító és parancsnoki, oldalra lenyitható oldalfalú, ZPU–2-vel felszerelt ikergépágyús légvédelmi (BTR–152 és BTR–152D), zárt felépítményes sebesültszállító (BTR–152K) és tüzérségi megfigyelő változattal (BTR–152B). Mint ahogyan a Varsói Szerződés tagállamai, az 1980-es évek elejéig kivontuk a hadrendből. Felváltó típusa a BTR–60 páncélgépkocsi volt.

Parancsnokság Jogi és Igazgatási Osztály Törzsosztály Személyügyi Iroda Hadtörténeti Múzeum Tárgyi Gyűjteményi Osztály Dokumentációs Osztály Múzeumpedagógiai Részleg Hadirégészeti Részleg Kiállítás Üzemeltető Részleg Hadtörténeti Kutató Intézet Hadtörténeti Kutató Osztály Szerkesztőség Hadtörténelmi Levéltár és Térképtár Bécsi Kirendeltség Hadtörténelmi Levéltár Hadtörténeti Térképtár Hadtörténeti Könyvtár Hadisírgondozó és Hőskultusz Igazgatóság Belföldi Hadisírgondozó Osztály Külföldi Hadisírgondozó Osztály Kutató és Ügyfélszolgálati Osztály Üzemeltetési Részleg Gazdasági Igazgatóság Logisztikai Osztály Pénzügyi Részleg Központi Irattár Nyilvántartó Osztály Irattári Osztály Igazolási és Ügyfélszolgálati Osztály