menu in

A rejtett légierő története 1927-1940

A békeszerződés tiltó rendelkezései következtében a magyar katonai repülés szervezetét polgári köntössel kellett felruházni és ezzel a döntéshozók már a Trianont megelőző hónapokban is alapvetően tisztában voltak. A megmaradt repülőanyag mentését végző Légügyi Osztályt (pk. Petróczy István ezredes) a Kereskedelmi Minisztérium hatáskörébe helyezték, mint a hivatal II. (légügyi) szakosztályát. Habár az 1920-ban beindított Magyar Aeroforgalmi Rt. működését a Szövetséges Ellenőrző Bizottság rövid időn belül megszüntette, a Magyarországra vonatkozó repülési tilalom 1922. május 5-i feloldását követően már semmi nem állhatott a polgári légiforgalmi vállalatok útjába. Az év végére jelentős állami támogatással megalakult a Magyar Légiforgalmi Rt. (MALERT), mely 1928-ra már komoly légitársaságként működött egészen 1946. július 31-i megszűnéséig. A cég létfontosságú volt a rejtésbe kényszerült katonai repülés számára, hiszen nem csak a már meglévő hajózó állományt tudta alkalmazni, de új pilóták, navigátorok és műszaki személyzet kiképzését is lehetővé tette.

A következő fontos lépés a magyar királyi Légügyi Hivatal (LüH, a Kereskedelmi Minisztérium V. légiforgalmi szakosztálya) felállítása volt, mely hivatalosan 1924. április 10-én kezdte meg működését, mint a légierő vezérkarának fedőszerve. A Vassel Károly vk. ezredes (azaz légügyi főigazgató) irányítása alatt működő szervezet valójában a Honvédelmi Minisztérium költségvetéséből részesedett, célja a katonai repülés személyi és logisztikai-anyagi kereteinek megteremtése volt. A hivatal kezelésébe kerültek a már meglévő repülőterek (Budapest-Mátyásföld, Szombathely, Szeged, Székesfehérvár, Nyíregyháza, Kaposvár, Miskolc) és megkezdődött a meteorológiai-, valamint a rádió szolgálat felállítása és folyamatos bővítése, fejlesztése is. A személyi állomány rejtéséhez a különböző polgári és rendfenntartó (zömmel csendőri) szervezetek nyújtottak segítséget. A katonai rendfokozatokat a légügyi ellenőr (hadnagy), légügyi aligazgató (alezredes) stb.megnevezések helyettesítették.

Az 1920-as évek második felében az utas- és légiposta hálózatok fedése alatt fokozatosan kiépült a repülőterek és időjelző állomások nélkülözhetetlen hálózata is. Megkezdődött a különböző vadász, azaz légiposta, légiforgalmi, vagyis bombázó és légi fényképező, tehát felderítő alosztályok, ténylegesen repülőszázadok megszervezése-felállítsa is. Szintén ekkoriban szervezték meg a Repülőorvosi Vizsgáló Intézetet. A rejtett légierő állományába ekkoriban 550-600 fő tartozott. Az is nagy előnyt jelentett, hogy az I. világháború veteránjai közül sokan szolgáltak tovább a szervezet keretei között, azaz a széleskörű harctéri és logisztikai tapasztalat egyáltalán nem veszett kárba. Az 1930-as évek elejére létrejött az a kicsiny, rejtett légierő, amire a jövőben a magyar légtér védelmét építeni lehetett.

A hazai repülőgépgyártás feltámasztása érdekében a kormány a Weiss Manfréd Művekkel fogott össze. Ennek eredményeként 1928. július 29-én, hatmillió pengős alaptőkével megalakult a Weiss-Manfréd Repülőgép- és Motorgyár Rt., amely 1938-ig több motor- és repülőgéptípus gyártási jogát is megvásárolta (Heinkel HD-22, Fokker C V, Udet U-12, Udet “Flamingo”). Acég emellett saját típusok fejlesztésével is foglakozott, melyek közül a WM-16 “Budapest”, a WM-10/13 és a WM-21 “Sólyom” felderítő és iskolagépek érdemelnek említést. Az igazi sikertörténetet azonban eleinte a WM K-14 repülőgépmotor jelentette, amit a cég licence alapján a francia Gnome-Rhône 14K Mistral Major erőforrás alapján gyártott.

Kép: Fiat Cr.32 vadászrepülőgép tábori repülőtéren

 

A lehetőségek azonban továbbra is szűkösek maradtak. E téren az olasz-magyar kapcsolatok látványos javulása hozta meg a kitörés lehetőségét, ami bizonyos repülőgéptípusok “kipróbálásra” való átadásában öltött testet, például így érkezhettek az országba azok a Fiat Cr.20bis repülőgépek, melyek az elsőként megszervezett vadászrepülő-század gépparkját erősítették. Mivel 1934-1935-re az európai status quo gyökeres változáson ment keresztül, a magyar hadvezetés is egyre nyíltabban és bátrabban vállalta fel a haderőfejlesztés ügyét. Ez természetesen a légierőre is igaz volt. Újabb katonai repülőterek épültek (pl. Kecskemét, Szolnok), a korábbi másfél évtized során megszokotthoz képest kifejezetten nagy számban került sor német és olasz típusok beszerzésére. Ebben az időszakban álltak hadrendbe a Fiat Cr.32 vadász-, a Heinkel He 46k és He 70k típusú, VM motorral felszerelt közel- és távolfelderítő, valamint a szintén magyar erőforrástól hajtott Junkers Ju 86k bombázó repülőgépek. Ez természetesen az állomány létszámának növelését is szükségessé tette. Ebben a Dél-olaszországi Repülő-tanfolyam jelentett nélkülözhetetlen segítséget, melynek keretei között 200 hajózó kiképzésére került sor a Taranto melletti Grottaglie repülőterén.

Kép: Fokker C V kötelék az 1930-as évek elején

 

Az 1938. március 5-én meghirdetett Győri-program 1,6 milliárd pengőt szánt a haderőfejlesztésre, amiből értelemszerűen a légierő is részesedett. A külföldről beszerzendő eszközök mellett, több mint 200 repülőgép magyarországi legyártását irányozták elő, ami hatalmas lökést jelentett a hazai ipar számára.

Az 1938. augusztus 29-én megkötésre került a bledi egyezményben a kisantant országai elismerték Magyarország fegyverkezési egyenjogúságát. A rejtett légierő immáron kiléphetett a napfényre, gépeire felkerülhetett a nemzeti színű, ék alakú felségjel, oldalukon a polgári lajstromjel helyét a katonai oldalszám vette át. A kijelölt századok és különítmények már így vettek részt a novemberi felvidéki bevonulás hadmozdulatainak biztosításában is.

Kép: Junkers Ju 86k bombázók Tapolca repülőterén az 1930-as évek végén

Parancsnokság Jogi és Igazgatási Osztály Törzsosztály Személyügyi Iroda Hadtörténeti Múzeum Tárgyi Gyűjteményi Osztály Dokumentációs Osztály Múzeumpedagógiai Részleg Hadirégészeti Részleg Kiállítás Üzemeltető Részleg Hadtörténeti Kutató Intézet Hadtörténeti Kutató Osztály Szerkesztőség Hadtörténelmi Levéltár és Térképtár Bécsi Kirendeltség Hadtörténelmi Levéltár Hadtörténeti Térképtár Hadtörténeti Könyvtár Hadisírgondozó és Hőskultusz Igazgatóság Belföldi Hadisírgondozó Osztály Külföldi Hadisírgondozó Osztály Kutató és Ügyfélszolgálati Osztály Üzemeltetési Részleg Gazdasági Igazgatóság Logisztikai Osztály Pénzügyi Részleg Központi Irattár Nyilvántartó Osztály Irattári Osztály Igazolási és Ügyfélszolgálati Osztály