menu in

A páncélgépkocsik belső égésű motorral meghajtott, kerekes harcjárművek voltak. Még az I. világháború előtt megjelentek, majd a háború során széles körben alkalmazták is őket a harcoló felek. Fő feladatuk idővel elsősorban nem a közvetlen harc (ezt a feladatot a harckocsik örökölték meg tőlük), hanem a támogatás lett.

A magyar páncélgépkocsik fejlesztésének története a háború alatt kezdődött. 1915-ben a budapesti Magyar Automobilgyár Rt. telephelyén egy teherautó alvázát használva megépítették a ROMFELL-I páncélautót (a név az építők, Romanic Branco százados és Fellner Simon mérnök-igazgató nevéből állt össze). Fegyverzete egy körbeforgatható, páncélozott toronyba épített 8mm-es Schwarzlose géppuskából állt. Ezt követően további típusokat is építettek korlátozott számban, még végül 1917-ben a ROMFELL-I felépítményét egy nagyobb teljesítményű teherautó alvázra építették át. Az így kapott harcjárművet (ROMFELL-II) szükséges javítások után, ismét bevetették. A háborús tapasztalatok azt támasztották alá, hogy a páncélgépkocsiknak igen is van létjogosultságuk. Azonban volt egy esemény, ami jócskán hátráltatta a magyarországi páncélos fejlesztéseket.    

Az 1920-ban aláírt trianoni békediktátum szigorú személyi és technikai korlátozásokat kényszerített a magyar hadseregre. Megtiltották a különböző repülőeszközök és páncélosok hadrendben tartását. A páncélozott eszközök tiltása azért is volt óriási gond, mert így a hadsereg gépesítése is lehetetlen feladat lett volna a jövőben, valamint megakadályozta a magyar harckocsi fejlesztés megindulását, amelyre viszont nagy szükség lett volna egy következő háború végett. Hogy ez a képesség ne vesszen el, a Nemzeti Hadsereg (1922-től Magyar Királyi Honvédség) vezetése, a meglévő páncélautókból (harckocsikkal ekkor még egyáltalán nem rendelkezett a haderő) létrehozták a „Budapesti rendőrtartalékot”, mint „rejtett” alakulatot. A megoldás nem számított egyedinek, mivel az 1920-as években gyakorlat volt, hogy rendvédelmi szerveknél „bujtatták” a hadsereghez köthető személyeket, hiszen a fegyveres erők létszámát így tudták hathatósan növelni. Miután az alakulat nem a Honvédelmi Minisztérium, hanem a Belügyminisztérium alá tartozott, így a működését nem tilthatta meg a Katonai Szövetségközi Ellenőrző Bizottság. 1924-ben a szervezet felvette a „Magyar Királyi Államrendőrség Központi Újonciskolája” (RUISK) nevet, majd a csapaton belül létrejött egy páncélautós alosztály. Ez az alosztály alapozta meg a Magyar Királyi Honvédség jövőbeli páncélos fegyvernemét. A későbbiekben a korlátozások enyhülésével, létrehoztak egy közel 150 fős páncélgépkocsi osztályt a RUISK-on belül.

Még 1924-ben a Magyar Vagon- és Gépgyárban egy Rába-V teherautó-alvázára alapozva egy új páncélgépkocsit építettek, ami a „Rába Vp.” nevet kapta. Elsősorban rendőrségi járműnek készült, ezért vékony páncéllemezekkel szerelték fel. 

Az 1930-as évek elejétől megindult egy modern páncélgépkocsi fejlesztése is, amely végül Straussler Miklós tervei alapján a Weiss Manfréd Művek által és a Haditechnikai Intézet közreműködésével valósult meg. Straussler 1934-ben bízta meg a gyárat, hogy az elő-tervei alapján fejlesszék ki az AC-I és AC-II páncélgépkocsikat. A továbbiakban a Weiss Manfréd Művek mérnökei Straussler elő-tervei alapján elkészítették a részletes tervdokumentációt és megépítették az első prototípusokat. Az új változat az AC-III típusjelzést kapta, de a kipróbálást és az első 16 darab legyártását ekkor még Nagy-Britanniában kellett végrehajtani. A meglévő tapasztalatok alapján aztán elkészítették azt a harcjárművet, amit végül rendszeresített a Magyar Királyi Honvédség 1939-ben.

A páncélos 4 kerekű, összkerék-meghajtású volt és két (elülső, illetve hátsó) vezetőállással látták el. Páncélteste „koporsó” alakú volt és úgy alakították ki, hogy nem volt rajta merőleges páncéllemez, amely növelte a lövedékállóságát. A páncéltestre egy szintén ferde síkú páncéllemezekből készült tornyot építettek, amelyben egy 20 mm-es 1936 M nehézpuska és egy 8 mm-es Gebauer géppuska kapott helyet. A járművet 1939 M Csaba páncélgépkocsi néven rendszeresítette a Magyar Királyi Honvédség. 

  

1938. október 1-én, a nyílt hadrend bevezetésével a meglévő páncélgépkocsi osztályból felállították az akkor szerveződő gépkocsizó dandár felderítő zászlóalját. A továbbiakban, a gyorscsapatok szervezése jegyében létrehoztak egy 2. gépkocsizó dandárt és két lovasdandárt. Ezek az alakulatok rendelkeztek páncélgépkocsi századokkal is, amiket Csabákkal szereltek fel. 1939-ben a Honvédelmi Minisztérium 61 darabot, ezt követően 1940-ben újabb 32 Csabát (ebből 12 parancsnoki verzió volt, amely kisebb toronnyal készült és hiányzott belőle a nehézpuska, viszont ellátták teleszkóposan emelhető rádió rácsantennával) rendelt a Weiss Manfréd Művektől a fenti csapatok számára.

Bár a Csaba csak könnyű fegyverzettel rendelkezett, támogatásra tökéletesen alkalmas volt. Jó manőverező képessége végett, valamint a két vezető állás miatt, gyorsan tudott hátramenetbe kapcsolni, így ideális felderítő járműnek bizonyult. 1941-ben újabb 70 darabot rendeltek a gyártótól, de azt, a harckocsigyártást sújtó nehézségek miatt, már nem tudták átadni. A Csabák végigküzdötték a háborút. Ott voltak az erdélyi és délvidéki bevonulásnál, majd a Gyorshadtest ukrajnai előrenyomulásánál. Küzdöttek a Donnál, majd a galíciai fronton, végül a magyarországi hadszíntéren is 1944-45-ben. Sajnos a háború során az összes példány megsemmisült, vagy azt követően szétbontották, így egyetlen darab sem maradt fenn, hogy emléket állítson a magyar harcjármű tervezés e fejezetének.    

Parancsnokság Jogi és Igazgatási Osztály Törzsosztály Személyügyi Iroda Hadtörténeti Múzeum Tárgyi Gyűjteményi Osztály Dokumentációs Osztály Múzeumpedagógiai Részleg Hadirégészeti Részleg Kiállítás Üzemeltető Részleg Hadtörténeti Kutató Intézet Hadtörténeti Kutató Osztály Szerkesztőség Hadtörténelmi Levéltár és Térképtár Bécsi Kirendeltség Hadtörténelmi Levéltár Hadtörténeti Térképtár Hadtörténeti Könyvtár Hadisírgondozó és Hőskultusz Igazgatóság Belföldi Hadisírgondozó Osztály Külföldi Hadisírgondozó Osztály Kutató és Ügyfélszolgálati Osztály Üzemeltetési Részleg Gazdasági Igazgatóság Logisztikai Osztály Pénzügyi Részleg Központi Irattár Nyilvántartó Osztály Irattári Osztály Igazolási és Ügyfélszolgálati Osztály